Profilering en businesscase Oogheelkunde VUmc
In opdracht van het bestuur van divisie II is een bijdrage geleverd aan het verhelderen van het perspectief van de afdeling Oogheelkunde van VUmc. De eerste stap was het maken van een marktanalyse. In de regio toont de oogheelkundige zorg een sterk gefragmenteerd beeld, zonder duidelijke marktleiders. 1 op de 3 Amsterdamse patiënten zich laat behandelen in ziekenhuizen buiten de regio of ZBC’s.
Conclusie is dat voor een economisch gezonde mix volumegroei nodig en haalbaar is met niet-complexe staarpatiënten, patiënten met macula degeneratie en chirurgische (dag)behandeling van retinaproblematiek. Daarnaast maakt de afdeling de keuze voor selectieve uitbouw van topreferente behandelingen: netvliesloslatingen, cornea, diabetes/medische retina, glaucoom en topreferent verwezen staar.
Uitbreiding van behandelcapaciteit en stroomlijnen van processen zijn nodig om de groei te realiseren. Het marketingplan kent als boodschap dat men in VUmc niet alleen voor bijzondere zorg terecht kan, maar ook goed en snel wordt geholpen voor basale oogheelkunde. In 2010 zal een begin worden gemaakt met de uitvoering.
datum: april 2010